حاکمیت شرکت
اصول حاکمیت شرکتی و کمیتههای تخصصی
دستورالعمل حاکمیت شرکتی
در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران، پیشگیری از وقوع تخلفات و نیز ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار طبق بندهای8،11 و 18 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه 1384 مجلس شورای اسلامی ) و در راستای اصلاح نهادی حاکمیت شرکتی طبق بند (ح) ماده 4 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، شرکت سرمایه گذاری سبحان (سهامی عام)، دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مصوب 18/7/1401 را در جلسات هیات مدیره بررسی و تصویب و بدین ترتیب شرکت الزامات مورد نیاز بر اساس دستورالعمل فوق الذکر را جاری نموده است . حاکمیت شرکتی در شرکت سرمایه گذاری سبحان فرآیندی در حال پیشرفت است که در حین محافظت از منافع سایر ذینفعان (از جمله بستانکاران، کارکنان، تأمین کنندگان، مشتریان، دولت، رقبا و جامعه)، نقش و مسئولیت های همه اشخاص موثر در حوزه حاکمیت شرکتی، در راستای پاسخگو کردن آنان در انجام مسئولیت های خود را مطالبه و هدف عمده آن ارزش آفرینی برای سهامداران است. حاکمیت شرکتی در شرکت سرمایه گذاری سبحان بر اساس مقررات رسمی، رویه ها و دستورالعمل های جامع بوده و هدف آن استقرار یک فرآیند مستمر و نظام مند و پایدار است.
رویه های حاکمیت شرکتی و ساختار آن
1- اصول حاکمیت شرکتی:
هیات مدیره بر اساس ماده دو دستورالعمل حاکمیت شرکتی بصورت دوره ای نسبت به ایجاد، استمرار و تقویت سازوکارهای اثربخش جهت کسب اطمینان معقول از محقق شدن اصول حاکمیت شرکتی جهت اثربخشی چارچوب حاکمیت شرکتی، حفظ حقوق سهامداران و برخورد یکسان با آنها، رعایت حقوق سایر ذینفعان، انگیزه بخشی به ذینفعان، افشا و شفافیت و مسوولیتپذیری هیات مدیره، اقدام می نماید و تا حد معقولی نسبت به استقرار سازوکارهای اثربخش و تدوین فرایند اجرایی حاکمیت شرکتی جهت کسب اطمینان معقول از محقق شدن اصول حاکمیت شرکتی اقدام نموده و بصورت دوره ای بر اجرای اثربخش آن نظارت می کند.
2- هیات مدیره و مدیرعامل:
منشور هیات مدیره شامل وظایف، اختیارات و مسئولیت های رییس هیات مدیره ، مدیرعامل و سایر اعضای هیات مدیره، نحوه تنظیم دستور جلسات هیات مدیره و نحوه تصمیم گیری آن تهیه و تصویب شده است .
اعضای هیات مدیره و مدیرعامل دارای تحصیلات، تجربه و فاقد محکومیت قطعی کیفری موثر یا انضباطی موضوع قوانین و مقررات بازار سرمایه هستند. اکثریت اعضای هیات مدیره غیرموظف هستند.
– در ترکیب هیات مدیره، حداقل یک عضو غیرموظف که دارای تحصیلات مالی (حسابداری، مدیریت مالی، اقتصاد و مدیریت با گرایش مالی) و تجربه مرتبط باشد، حضور دارد.
– عضو موظف هیات مدیره در شرکتی دیگر، مدیرعامل یا عضو موظف هیات مدیره نیست. هیچ یک از اعضای هیات مدیره اصالتاً یا به نمایندگی از شخص حقوقی همزمان در بیش از 3 شرکت به عنوان عضو غیرموظف هیات مدیره انتخاب نشده است. اعضای هیات مدیره در این خصوص، اقرارنامهای را نیز به کمیته انتصابات ارائه نموده اند.
– هیات مدیره با اتخاذ رویههای مناسب، در چارچوب قوانین و مقررات، رعایت یکسان حقوق کلیه سهامداران از جمله حضور و اعمال حق رأی در مجامع عمومی صاحبان سهام، دسترسی به اطلاعات به موقع و قابل اتکای شرکت، تملک و ثبت مالکیت سهام، سهیم بودن در منافع شرکت و پرداخت به موقع سود سهام را برقرار نموده است.
– معاملات با اشخاص وابسته پس از کنترل مناسب تضاد منافع و اطمینان از رعایت منافع شرکت و سهامداران در هیات مدیره و مجمع عمومی صاحبان سهام مصوب می گردد.
– هیات مدیره اقدامات لازم را جهت استقرار سازوکارهای کنترل داخلی اثربخش به منظور اطمینانبخشی معقول از حفاظت از داراییها و منابع شرکت در برابر اتلاف، تقلب و سوء استفاده، تحقق کارایی و اثربخشی عملیات شرکت، کیفیت گزارشگری مالی و غیرمالی و رعایت قوانین و مقررات، برقرار نموده است. همچنین واحد حسابرسی داخلی را مطابق با ضوابط و مقررات سازمان، تشکیل و مورد نظارت قرار داده است.
– هیات مدیره سیستم کنترلهای داخلی را بهطور سالانه بررسی و نتایج آن را در “گزارش کنترلهای داخلی” درج و افشا می نماید. حسابرس مستقل شرکت نیز در گزارش خود به مجمع عمومی صاحبان سهام در خصوص رعایت استقرار و به کارگیری سیستم کنترلهای داخلی مناسب و اثربخش توسط شرکت مطابق با ضوابط و مقررات مرتبط، اظهارنظر می کند.
– هیات مدیره سازوکاری را طراحی و پیادهسازی نموده که از رعایت کلیه قوانین و مقررات در خصوص دارندگان اطلاعات نهانی اطمینان حاصل نماید.
– اعضای هیات مدیره برای سمت خود به عنوان عضو هیات مدیره، وجوهی را تحت عنوان پاداش یا سایر عناوین، غیر از آنچه که در مجمع عمومی صاحبان سهام تعیین شده، دریافت نمی نمایند.
– اثربخشی هیات مدیره و مدیرعامل، کمیته حسابرسی، سایر کمیتههای تخصصی هیات مدیره و مدیرعامل و همچنین اعضای هیات مدیره ذیربط ارزیابی می گردد. این ارزیابیها مستندسازی شده و نتایج اجرای آن پیگیری و تا حدودی کیفیت اجرای آن نیز بررسی می گردد.
– هیات مدیره ضمن اطلاع از الزامات کاری و مسئولیتهای خود، بهطور پیوسته مهارتها و آگاهیهای خود را در زمینه کسب و کار و حاکمیت شرکتی به روز میکند تا وظایف خود را در هیات مدیره و کمیتههای آن به نحو اثربخش انجام دهد.هیات مدیره از طراحی و اجرای مناسب سازوکارهای برقراری روابط مؤثر با سرمایهگذاران بخصوص از طریق سامانه کدال اطمینان می یابد.
– مدیرعامل مسئولیت اصلی امور اجرایی شرکت را بر عهده دارد. در این راستا، وی قوانین و مقررات، تصمیمات و مصوبات هیات مدیره را اجرا و گزارشهای دقیق، به موقع و شفافی از عملکرد خود و شرکت در اختیار هیات مدیره قرار می دهد.
– هیات مدیره دارای یک دبیرخانه مستقل بوده که مسئولیت هماهنگی و مستندسازی جلسات هیات مدیره، جمعآوری اطلاعات موردنیاز و پیگیری انجام امور کارشناسی مورد درخواست اعضای هیات مدیره و اطمینانبخشی از انجام تکالیف قانونی هیات مدیره، را عهده دار است.
-خلاصهای از موضوعاتی که قرار است در هر جلسهای مطرح شود، طی دستورجلسهای بهمراه دعوتنامه به اطلاع اعضای هیات مدیره رسانده می شود تا اعضا بتوانند تصمیمات مرتبط را اتخاذ نمایند.
-ریاست دبیرخانه هیات مدیره به عهده دبیر هیات مدیره است که با پیشنهاد رئیس هیات مدیره و تصویب هیات مدیره منصوب و زیر نظر رئیس هیات مدیره انجام وظیفه میکند.
-مسئولیت تنظیم صورت مذاکرات و مصوبات هیات مدیره، پیگیری مصوبات، و تهیه گزارش از اجرای مصوبات هیات مدیره بر عهده دبیر هیات مدیره است. تمام مصوبات و صورت مذاکرات هیات مدیره بهترتیب شماره و تاریخ جلسه نگهداری می شود.
-تشکیلات و رویههای اجرایی دبیرخانه هیات مدیره در قالب ” منشور دبیر خانه ” نگهداری می شود.
جلسات هیات مدیره در هر ماه حداقل یکبار برگزار می شود. ترتیب و تاریخ برگزاری جلسات هیات مدیره در اولین جلسه هیات مدیره برای دورههای ششماهه به تصویب هیات مدیره می رسد.
شرکت در راستای بهبود نظام حاکمیت شرکتی، مبادرت به ایجاد کمیتههای تخصصی زیر با مشارکت اعضای هیأت مدیره و مدیران اجرایی نموده است
3- کمیتههای تخصصی شرکت:
1- کمیته تخصصی مدیریت ریسک
2- کمیته تخصصی حسابرسی داخلی
3- کمیته انتصابات
4- کمیته سرمایه گذاری
اقدامات انجام گرفته در خصوص کمیته حسابرسی ،کنترلهای داخلی و حسابرسی داخلی: تشکیل کمیته حسابرسی
اعضای کمیته حسابرسی شرکت سرمایه گذاری سبحان، منشور کمیته حسابرسی و منشور فعالیت حسابرسی داخلی شرکت به تصویب هیأت مدیره شرکت رسیده است. هدف از تشکیل کمیته حسابرسی کمک به ایفای مسئولیت نظارتی هیأت مدیره در راستای کسب اطمینان معقول از تحقق اهداف مدیریت به شرح زیر میباشد:
-اثربخشی فرآیندهای نظام راهبری، مدیریت ریسک و کنترلهای داخلی و مدیریت ریسک،
-قابلیت اتکا به گزارشات مالی،
-اثربخشی حسابرسی داخلی،
-استقلال و اثربخشی حسابرسی مستقل
-رعایت قوانین و مقررات و آیین نامه های لازم الاجرا، مصوبات مجامع عمومی و هیأت مدیره شرکت
-برنامه سالانه حسابرسی داخلی شرکت، براساس ارزیابی ریسک فعالیتهای شرکت و سایر اولویتهای تعیین شده توسط هیأت مدیره و کمیته حسابرسی تدوین و پس از تأیید آن در کمیته حسابرسی به تصویب هیأت مدیره می رسد.
-همچنین گزارش عملکرد سالانه کمیته، به سمع و نظر هیات مدیره می رسد.
کمیته حسابرسی
نام و نام خانوادگی | سمت در شرکت | تحصیلات | مدارک حرفه ای | موظف/ غیر موظف در شرکت | عضویت در سایر کمیته ها | سمت در کمیته | عضو مستقل | اهم سوابق |
آقای علی اصغرمومنی | نایب رییس هیات مدیره | کارشناسی | حسابداری | غیر موظف | ندارد | رییس کمیته | خیر | عضو هيات مديره شرکت هاي بورسي و مدير عامل شرکت سرمايه گذاري اعتبار ايران |
آقای بهنام رمضاني اناويز | سمت ندارد | کارشناسی ارشد | حسابداری | عضویت ندارد | عضو کمیته حسابرسی شرکت اعتبار ایران | عضو کمیته | بلی | عضو جامعه حسابداران رسمي و مدير ارشد موسسه حسابرسي تدوين و همکارن به مدت 10 سال |
آقای بهروز عبادالله الوارسي | سمت ندارد | کارشناسی ارشد | حسابداری | عضویت ندارد | عضو کمیته حسابرسی توسعه صنعتی ایران | عضو کمیته | بلی | عضو جامعه حسابداران رسمي ، مدير مالي شرکت سامان مجد به مدت 5 سال و کارشناس رسمي دادگستري |
تشکیل کمیته ریسک
با توجه به اهمیت شناسایی ریسک در شرکت سرمایه گذاری سبحان و در راستای الزامات بورس و در جهت کاستن ریسک های موجود، کمیته ریسک شرکت با تصویب هیات مدیره و حکم مدیر عامل شرکت تشکیل گردید.
هدف کلی از تشکیل کمیته ریسک شناسایی ریسک ها در سطوح مختلف سازمان، ارایه راهکارهای بهبود و حذف یا حداقل نمودن ریسک ریسک ها است.
کمیته ریسک
نام و نام خانوادگی | سمت در شرکت | تحصیلات | مدارک حرفه ای | موظف/ غیر موظف در شرکت | عضویت در سایر کمیته ها | سمت در کمیته | عضو مستقل | اهم سوابق |
آقای مجید علی فر | عضو هیات مدیره | دکترا | علوم اقتصادی -مدرک معامله گری اوراق تامین مالی _مدرک اصول بازار سرمایه | موظف | عضو کمیته ریسک شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران و اعتبار ایران | رئیس کمیته | خیر | رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری پایا تدبیر پارسا_رئیس هیات مدیره (غیر موظف)شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران_عضویت در سایر شرکت های غیر بورسی |
آقای حسام سعیدی | ندارد | کارشناسی ارشد | مدیریت | غیر موظف | عضو کمیته | بلی | ||
آقای محمد پروانه | ندارد | غیر موظف | عضو کمیته | بلی |
تشکیل کمیته انتصابات
کمیته انتصابات با هدف بررسی و احراز شرایط مقرر برای نامزدهای هیات مدیره، از جمله بررسی احراز شرایط ذکر شده در این دستورالعمل در خصوص استقلال نامزدها، پیشنهاد انتصاب و برکناری مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت اصلی و اعضای هیات مدیره ، پیشنهاد نامزدهایی برای عضویت در کمیتههای تخصصی به هیات مدیره، پیشنهاد برنامه آموزشی اتخاذ سیاستهای لازم به منظور توجیه وظائف هیات مدیره برای اعضای جدید هیات مدیره، مدیرعامل و مدیران ارشد با حکم هیات مدیره تشکیل گردید.
کمیته انتصابات
نام و نام خانوادگی | سمت در شرکت | تحصیلات | مدارک حرفه ای | موظف/ غیر موظف در شرکت | عضویت در سایر کمیته ها | سمت در کمیته | عضو مستقل | اهم سوابق |
آقای علی اصغرمومنی | نایب رییس هیات مدیره | کارشناسی | حسابداری | غیر موظف | ندارد | رئیس کمیته | خیر | عضو هيات مديره شرکت هاي بورسي و مدير عامل شرکت سرمايه گذاري اعتبار ايران |
خانم مژده افتخار | معاونت منابع انسانی | کارشناسی | مدیریت دولتی | غیر موظف | عضو کمیته انتصابات شرکت توسعه صنعت و تجارت | عضو کمیته | بلی | در شرکتRoyal Pvtch Shell سال 15 سال با سمت مدیر ارشد منابع انسانی 10سال سابقه کار با سمت مدیر امور اداری و منابع انسانی در شرکت Asea Brown Boveri |
خانم ستاره میرزاجانی | مدیر جذب و استخدام | کارشناسی ارشد | مدیریت استراتژیک | غیر موظف | عضویت در کمیته انتصابات شرکت سرمایه گذاری سبحان و اعتبار ایران | عضو کمیته | بلی | مدیر جذب و استخدام شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت _ بیش از 10 سال سابقه در واحد منابع انسانی شرکت ها _دارای 5 سال سابقه کار در واحد مالی گروه توسعه صنعتی ایران |
گزارشگری پایداری
در اجرای مفاد ماده 40 دستورالعمل حاکمیت شرکتی و در جهت توسعه پایدار و ایجاد سازوکاری برای سنجش و ارزیابی توانایی و ارزش در کوتاه مدت و بلند مدت اقدامات ذیل توسط شرکت در ابعاد مورد نظر انجام شده است.
بعد اجتماعی : شرکت با پرداخت به موقع مالیات ، حق بیمه و عوارض قانونی به مراجع دولتی و سایر ذینفعان خود در فعالیت های اجتماعی مشارکت دارد. این شرکت با راهبری در قالب کمکهای بلاعوض به خیریه ها و … مشارکت نموده است. شایان توجه است که شرکت در سال مورد گزارش با مشارکت در کمک رسانی در مواقع بحران (زلزله ، سیل ، طوفان و … ) نقش سازنده ایفا می کند.
بعد زیست محیطی : با توجه به ماهیت فعالیت شرکت اصلی ، موارد مرتبط با اجرای قوانین و مقررات زیست محیطی برای شرکت اصلی موضوعیت ندارد .
بعد اقتصادی : از نظر بعد اقتصادی ، بررسی وضعیت سود آوری و ارزش پرتفوی سرمایه گذاری های شرکت در طول سنوات گذشته حاکی از رشد قابل توجهی بوده است و با برنامه ریزی و سیاستهای اتخاذ شده روند سودآوری در سنوات آتی از رشد مناسبی برخوردار خواهد بود